BTK Slagelse vedtægter pr. 1. juni 2021
§1 FORENINGENS NAVN OG
HJEMSTED
Foreningens navn er BordTennisKlubben Slagelse – i daglig tale kaldet BTK
Slagelse. Stiftet den 10. marts 1965. Hjemsted er Slagelse kommune.
§2 FORENINGENS FORMÅL
Foreningens formål er ved bordtennis og andet kulturelt virke, at fremme bordtennissporten samt den enkeltes og fællesskabets sundhed og trivsel.
§3 FORENINGENS MISSION OG MÅLSÆTNING
Foreningens mission er UDVIKLING. Der skal i det daglige arbejdes med, at udvikle klubbens rammer, trænerne og ikke mindst den enkelte spiller. Derfor har vi valgt, at tage udgangspunkt i BAT - Bordtennis Aldersrelateret Træning. BAT er vores fundament til TRÆNINGS- og TRÆNERPOLITIKKERNE i BTK Slagelse.
Vores målsætning er, at være med helt fremme. Men vi må ikke glemme, at det skal være sjovt at spille bordtennis, at der skal være plads til alle, at der er et godt klubliv på tværs af alder - styrke og et bredt udvalg af aktiviteter.
§4 MEDLEMSKAB AF ORGANISATIONER
Foreningen er tilsluttet Bordtennis Danmark (BTDK) og SLAGELSE IDRÆTSRÅD
(SIR).
§5 OPTAGELSE AF MEDLEMMER
Som aktive medlemmer kan optages børn og voksne, når de vedkender sig
nærværende vedtægter. Som passivt medlem kan optages enhver, dog uden
stemmeret.
§6 ÆRESMEDLEM
Bestyrelsen kan udnævne et medlem til æresmedlem. Dersom han / hun gennem
en lang årrække har udført et stort stykke arbejde for foreningen. Et
æresmedlem har gratis medlemskab og stemmeret på
generalforsamlingen.
§7 KONTINGENT
Foreningens kontingent fastsættes for den kommende sæson på den ordinære generalforsamling. Kontingent opkræves årligt forud for både aktive og passive medlemmer.
§8 UDMELDELSE - EKSKLUSION
Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til foreningen, og at det pågældende medlem har betalt sit kontingent til foreningen frem til den dag, hvorfra udmeldelsen har virkning. Kontingent tilbagebetales ikke. Når et medlem er i kontingentrestance udover 4 måneder, kan bestyrelsen med mindst 14 dages skriftligt varsel ekskludere vedkommende.
Ingen, der er udelukket på grund af kontingentrestance, kan optages på ny som medlem af foreningen, før vedkommende har betalt sin gæld til foreningen.
STK. 2
I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver
anledning dertil.
Bestyrelsens beslutning herom kræver dog, at mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne har stemt for eksklusionen.
STK. 3
Det udelukkede medlem kan anke kendelsen på førstkommende ordinære
generalforsamling, hvortil vedkommende har adgang og ret til at forsvare sig.
Spørgsmålet om eksklusion skal optages som et særskilt punkt på
dagsordenen. Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver samme
majoritet, som ved vedtægtsændringer.
§9 FORENINGENS ORGANER
1.Generalforsamlingen
2.Bestyrelsen
3.Forretningsudvalget
4.Et eller flere udvalg nedsat af forretningsudvalget med henblik på afholdelse og udvikling af klubaktiviteter. Udvalg består af repræsentant fra bestyrelsen samt en eller flere koordinatorer fra henholdsvis: Ungdom - Senior - 60+/Motion.
§10 GENERALFORSAMLINGEN
Generalforsamlingen er med de indskrænkninger, som disse vedtægter
foreskriver, den højeste myndighed i alle foreningens anliggender. Den
ordinære generalforsamling, der afholdes hvert år i marts måned, indkaldes med
mindst 3 ugers varsel ved opslag i klubbens lokaler. Dagsordenen bekendtgøres
senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse på tilsvarende måde. Forslag,
der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være formanden i
hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Forslagene skal
optages i dagsordenen. Stemmeret har alle aktive medlemmer over 14 år, der har
været medlem af foreningen i de sidste 2 måneder før generalforsamlingen,
og som ikke er i kontingentrestance. Stemmeret kan kun udøves ved personligt
fremmøde.
STK. 2
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
2. Godkendelse af bestyrelsens beretning, herunder beretning fra
arbejdsområderne.
3. Godkendelse af det reviderede regnskab, samt budget for det
kommende år.
4. Fastsættelse af kontingent.
5. Indkomne forslag.
6. Valg til bestyrelsen.
7. Valg af suppleant til bestyrelsen.
8. Valg af revisor og revisorsuppleant.
9. Evt.
STK. 3
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen,
til at lede forhandlingerne. Afstemning foretages ved håndsoprækning.
Mindst 2 stemmeberettigede medlemmer kan dog begære skriftlig
afstemning, ligesom alle afstemninger om eksklusion skal foregå
skriftligt.
Generalforsamlingens beslutning indføres i et referat, hvori også
forhandlingerne optages i det omfang dirigenten bestemmer.
STK. 4
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og
skal indkaldes, når mindst 1/4 af de stemmeberettigede medlemmer
skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen.
I sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 4 uger efter at kravet er modtaget, og den indvarsles i lighed med den ordinære generalforsamling.
§11 BESTYRELSEN
Bestyrelsen angiver retningslinjerne for foreningens virke under ansvar
overfor generalforsamlingen.
STK. 2
Bestyrelsen består af: mindst 5 og højst 7 medlemmer, som vælges for 2 år ad
gangen på den ordinære generalforsamling. Der vælges 3 / 4 medlemmer i lige år
og 2 / 3 medlemmer i ulige år. Suppleanten vælges for et år ad gangen.
STK. 3
Bestyrelsen konstituerer sig snarest - dog senest inden 14 dage - efter
generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde, med FORMAND, NÆSTFORMAND, DAGLIG
LEDER samt repræsentant til hvert nedsat udvalg.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, men er kun
beslutningsdygtig, når mindst 3 / 4 medlemmer, hvoriblandt formanden eller
næstformanden er tilstede. JF. § 9 STK. 2. Vedtagelser i bestyrelsen kræver
alm. stemmeflertal.
Over bestyrelsens forhandlinger føres der et referat. Foreningen tegnes af
formanden. Ved økonomiske dispositioner kræves dog underskrift af såvel formand
som kasserer. I alle sager, der angår køb, salg eller pantsætning af fast
ejendom eller løsøre, tegnes foreningen af formand, næstformand, daglig
leder og et yderligere medlem i forening.
Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede forpligtigelser, for hvilken foreningen hæfter med dens respektive formue.
STK. 4
Der skal afholdes mindst 3 bestyrelsesmøder om året, som indkaldes af formanden
med mindst 14 dages varsel.
§12 FORRETNINGSUDVALGET
Forretningsudvalget har den daglige ledelse af foreningen og afgør alle de sager, der ikke bør forlægges bestyrelsen eller generalforsamlingen. Forretningsudvalget består af formanden, næstformanden og daglig leder.
Forretningsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden, men er forpligtiget til at gennemføre enhver beslutning, der træffes af bestyrelsen eller generalforsamlingen.
§13 UDVALG VEDRØRENDE KLUBAKTIVITETER
Hvert af foreningens aktivitetsudvalg består af en repræsentant fra bestyrelsen samt en eller flere koordinatorer, som udvælges af forretningsudvalget.
Aktivitetsudvalg varetager planlægning og gennemførelse af alle klubaktiviteter i forhold til træningsplaner, trænere, stævner, turneringer, klubture og andre sociale arrangementer. Ligeledes varetages opgaver som webmaster, vedligeholdelse af materiel/lokaler og indkøb af drikkevarer m.v.
Aktivitetsudvalg fastsætter selv deres forretningsorden og arbejder ud fra en budgetramme fastsat af forretningsudvalget.
§14 REGNSKAB
Foreningens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet skal
føres i overensstemmelse med gældende regler. Bestyrelsen skal løbende holdes
orienteret om status på udgifter og indtægter.
Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal
være forsynet med revisionspåtegninger. Regnskabet er tilgængeligt for
foreningens medlemmer senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
§15 REVISION
På den ordinære generalforsamling vælges, for et år ad gangen, revisor og revisorsuppleant. Regnskabet forsynes med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§16 VEDTÆGTSÆNDRINGER
Ændringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§17 FORENINGENS OPLØSNING
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til denne kræves, at mindst 1/2 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås sådan et flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflertal, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er tilstede.
STK. 2
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal
forholdes med foreningens formue. Herunder fast ejendom og løsøre. Dog er her
simpelt stemmeflertal tilstrækkeligt.
STK. 3
I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes
til idrætslige formål i Slagelse Kommune.